onsdag 15 oktober 2014

David Eriksson - vår man i Kina

CX Sweden - David, hur gick det till när du fick möjligheten att köra en UCI-tävling i Kina?

DE - Hans Mård hörde av sig till mig och Martin och kollade om vi var sugna på att köra. Såklart var vi det och kineserna fixade så att vi fick gratis boende, mat och flyg. Då var det ingen tvekan och vi åkte dit.


CX Sweden - Kan du prata igenom loppet? Du placerade framför Zac McDonald och några andra högt värderade cyklister.

DE - Eftersom jag inte hade några UCI-poäng innan tävlingen fick jag stå långt bak på fjärde eller femte led. De första 20 minuterna handlade det bara om att ta mig upp i fältet så högt jag kunde. När 20 minuter hade gått började grupper formas och jag hamnade i en grupp med fem man från 12-17e plats och jag tappade till 15e när det var tre varv kvar. Därefter så började folk tröttna och jag såg min chans att ta mig upp i fältet och tog snabbt in på folk och tog mig upp till 12e platsen.
CX Sweden - Du deltog också UCI cross camp i år tillsammans med Ted, hur var det?


DE - Ja det gjorde jag. Det var en riktigt bra vecka i Schweiz med Ted och Jonatan där vi fick lära oss mycket både på och av cykeln. Styrke- och smidighetsträning, cykling i Alperna, teknikträning samt teori var det som stod på schemat från 06.30 till 21.00. Träningarna hölls av Geoff Proctor som är förbundskapten för USAs juniorer och U23 cyklister och Beat Wabel förre detta schweizisk mästare. Båda lärde oss mycket nytt och gjorde hela veckan minnesvärd!

CX Sweden - Eventuella planer på att tävla utanför Sverige den här säsongen?

DE - Jag har lite planer på att åka till Belgien över jul och nyår för att få många tävlingar i kroppen samt köra världscupen i Zolder. Sen är målet att komma med i svenska landslagstruppen till VM i Tabor.


CX Sweden - Några tips för läsarna som tänkt köra CXSM i Göteborg i år?

DE - Jag har inte riktigt sett SM-banan än men det kommer förmodligen bli en snabb bana med mycket tighta svängar i bokskogen samt lite skråkörningar som kan bli spännande om blött väglag råder. Annars är ett gott humör och något att göra oljud med att rekomendera!

/PK