onsdag 9 oktober 2013

Bikes of the bunch - Godspeed

In the first of what will be an ongoing series of articles about the bikes within the Swedish CX community, CX Sweden's Stuffmeister talks to Johan Pettersson about his latest creation, Cross3, and the background behind Godspeed cycles in Göteborg.

> So how does one go about creating a bike from scratch?
Jag är ingenjör och har nog alltid fasinerats av hantverk och att bygga egna saker

Allt började runt 2007 när fixed gear och single speed var häftigt (i alla fall i göteborg). Jag läste något om cross crusade i USA och deras SSCX och tyckte det såg riktigt snyggt ut. Utbudet av SS crossar då, i alla fall i sverige, var inte stort. Detta i kombination med att jag i samma veva lärde känna Patrik Tegner och Anders Jansson på Veloform, som båda bygger ramar/cyklar och har alla de verktyg som behövs gjorde att jag byggde min första ram, en single speed cross.
Första ramen byggdes med extremt enkla medel, ingen riktig jig, bara en MDF skiva och några vinkeljärn för att hålla ihop rören etc. Man behöver i princip bara bågfil, filar och någon form av gasbrännare för att löda med.

För varje ram som byggts har verktyg och ideer utvecklats. Nu har jag en ganska omfattande verkstad med svarv, fräs, jiggar för bl.a. ram, styrstam och gaffel samt de flesta gäng-, brotch- och planingsverktyg för att färdigställa ramen.

> Forks, we often see even major frame makers choosing off the shelf forks, why, and did you take this route?
Senaste crossen har en kolfibergaffel. För min del handlar det mest om vikt. Ramen bygger löst på specialized crux geometri och trivs bra med en ”off the shelf”-gaffel.

Min förra cross byggde på gammal 80-tals geometri från ALAN, en sådan gaffel fanns inte att köpa.
Om gaffeln skall byggas brukar jag oftast börja med den, som lite uppvärmning innan man ger sig på ramen.

> Painting, was this again something you did yourself or did you use a car body shop?
Har aldrig försökt mig på att måla själv. Pete’s MC lack har gjort de senaste ramarna.

> You've a family and a full time job, this must have eaten up a fair few evenings and weekends?
En ram tar nog ca 100h att göra. Första tog säkert 200h. I kalendertid brukar det ta 3-6 månader.

Jag har en verkstad/man cave i mitt källarförråd.

> What's behind the name "Godspeed", is it really from Shakespeare's A midsummer Night's Dream?
Från lexicon: godspeed
\god"speed`\ (?), n. success; prosperous journeying;

Minns inte riktigt vart jag hörde/läste Godspeed första gången. Men det var när jag höll på med min första randonneur-cykel. Då tyckte jag namnet passade perfekt till det projektet. Sedan behöll jag namnet, tycker det passar in på cyklar.

> Johan you've got a real eclectic mix of components, (Campy 10speed shifters with an XTR 8 speed cassatte and rear mech, Red chainset, what's going on with those brakes as well?). Was this just a further excuse in engineering or simply what was left in the parts bin

Ville egentligen bara ha lätta och billiga komponenter, gärna begagnat.
Har alltid gillat XTR v-bromsarna. Funderade på om man kunde fixa till ett par till Crossen. Köpte ett par vanliga xtr v-bromsar begagnade som jag gjorde om till mini-v. Fungerar helt acceptabelt.


Campa 10-delade reglage med shimano 8-delat bak tycker jag plockar de flesta russinen ur campa/shimano kakorna. Ganska häftigt att det fungerar. Det var Henrik ” sempreverde” Hågård som introducerade mig till konceptet. Uppfyller alla tre kriterier ovan.

Vevpartiet kunde nog varit vad som helst, köpte det begagnat på happy.

> How does it ride compared the mainstream bike available?
Förhoppningsvis ungefär likadant fast lite snabbare. Geometrin är inget nytt revolutionerande, viktmässigt är den nog ganska standard.

> Would you do it again/are you taking orders?
Brukar hinna en till två ram(ar)/cykel om året ungefär. Har aldrig tagit emot ordrar eller marknadsfört mig. Skulle nog kunna tänka mig att göra det.

www.godspeedbicycles.se