torsdag 10 november 2011

Intervju med SM-Benny

Benny sopar hem VM-silvret tidigare i år.
Mitt i förberedelserna inför en av säsongens största höjdpunkter, SM i Åstorp, har vi stört banläggaren, VM-silvermedaljören och tillika crossoraklet Benny med ett par frågor.

CXS: Hej Benny Andersson, banläggare och förhoppningsvis också deltagare i
söndagens cross-SM i Åstorp.
BA: Hej !

CXS: Du är ju en av våra mesta cykelcrossare i Sverige, med både
internationell erfarenhet och lång bakgrund inom cykel. Kan du sammanfatta
karriären och dina höjdpunkter lite kort för de som inte känner dig?
BA: Jag började tävla inom mtb 2001 som 45-åring. Jag hade då åkt 25
säsonger inom motocross och enduro. Segrarna i H 40-klassen började snart
trilla in och det har fortsatt på den vägen sedan dess. Karriärens höjdpunkt
kom 2009 då jag blev mtb-världsmästare i H 50-klassen. I år tog jag återigen
titeln, men nu i H 55.

Jag började tävla inom CX redan 2006 och åkte första åren mestadels i
Danmark. Samma år VM-debuterade jag med en 10:e plats. Jag har åkt
Masters-VM i CX varje år sedan dess och 2011 tog jag min första VM-medalj i
denna gren. Det blev silver med mersmak, då jag ledde racet ända till sista
varvet.

CXS: Som vanligt inom cykelcross så går diskussionerna heta kring banans
beskaffenhet och det spekuleras nu friskt i hur den står sig mot förra årets
cupbana i Åstorp. Hur skulle du vilja sammanfatta skillnaderna mot förra
året?
BA: Slingan är nästan identisk mot förra året. Springbacken har flyttats och
en ny loop har lagts in före målområdet för att komma närmare publiken.
Loopen avslutas med ett brant drop innan man går ut på startrakan. Största
skillnaden är väglaget. I år bjuder vi på en helt torr slinga som gör att
det går mycket fortare varvet runt. Vi har därmed förlängt slingan här och
där för att bibehålla en varvtid kring 8 min. Halva varvet är hårdpackat
underlag, och resten gräs, som blivit ganska stötigt när nu marken torkat.

Fort, limma något omönstrat!
CXS: Har du själv någon favoritdel av varvet?
BA: Jag älskar ju gräsunderlag, så det böljande gräspartiet mitt på
banvarvet är det bästa.

CXS: Tack vare att cykelcross kräver både motor och teknik så kan ju en bana
gynna olika typer av cyklister. Vilken typ av åkare tror du själv har störst
chans att lyckas på söndag, och vilka är favoriterna i dina ögon?
BA: Banan gynnar åkare med hög fysisk kapacitet, men teknikerna har ett
antal feldoserade kurvor som kräver noggranna spårval. Den breda banan
möjliggör många spår i kurvorna och då brukar Magnus Darvell vara
svårslagen. Han är min favorit i herrklassen. I damklassen tror jag mest på
Åsa Erlandsson. Behåller Hans Mård sin fina form är han storfavorit i
veteranklassen.

CXS: Hur påverkar uppmärksamheten inför stundande svenska mästerskap
samhället Åstorp? Har ni lyckats skapa ett lokalt publikintresse och
uppståndelse via media?
BA: Marknadsföringen har gått över förväntan! Vi har haft förhandsartiklar i samtliga lokaltidningar och Radio Kristianstad sänder direkt i morgon fredag via sin "flygande reporter". Vår snygga SM-affisch syns runt om i
grannskapet. Åstorps kommun är också med och stöttar arrangemanget, men huruvida vi nått ut till den breda allmänheten återstår att se.

CXS: Och så till sist, det som alla veteraner ligger sömnlösa över denna
vecka; kommer du själv till start?
BA: Jag står på startlinjen på söndag! Formen är fin och slingan passar mig
bra. Sen får vi se hur dagsformen är efter tre dagars banarbete.

Ingen cliff-hanger där alltså, utan raka besked från en laddad Benny. Stort lycka till önskar vi på CX Sweden. Vi ses i Åstorp på söndag!