måndag 10 oktober 2011

Race report Söderköping - Janne Jacobsson

Ramundercrossen!

Med fjolårets drabbning färskt i minnet var det med lite bävan som jag i dag begav mig till tävlingsplatsen.Söderköping som fortfarande utan konkurrens har gett oss sveriges hårdaste crossbana stod som värd.

Med lite bättre väderlek så fanns det dock lite förhoppning om inte riktigt lika tufft lopp. Hur var det då?

Jo tufft var det men härligt svepande kurvor och med fart uppför knölen mitt på banan så vart det en mycket välkomponerad tävling.Inte så snabb som tidigare lopp men omväxling förnöjer heter det ju.

I herrar prestige var det spänning i första delen av loppet då suveränen Magnus Darvell hade en liten sämre start(fick dock för mig redan där att han sparade på krutet?)Veteranen Hans Mård körde fint och matchade tätkonkurenterna fint innan hans snabbkoppling lossnade(samma som hände vid hans VM start?)Problemet gjorde att han fick ge sig i kampen om pallplaceringarna Mickael Flockhart ,Darvell och Linus Dalberg slogs nu om täten men när Darvell bestämt sig för att köra fort så var han snart i ensam majestät precis som tidigare under höstens crosslopp.Micke belade andra platsen på sitt premiärlopp och kanske han kan bli den första som petar ned darvell från seger denna höst?

Även om damerna var ett fåtal åkare så var det en tät spännande fajt som växlade ledare och med Karin Aunes punktering ut på sista varvet så hade vi kunnat fått en överaskande segrarinna denna dag.Men tråkigt nog för Lisa Ström så hade hon i kampen gått över sin förmåga och drabbades av nån slags andningsnöd?Dock en imponerande kämpa insats där andnöden inte bara kostade segern utan också fick se sig passerad av Åstorps Anna Persson.

Min klass superklassen var några färre än tidigare race men ändå 43 st. Robert Österling tog tag i taktpinnen direkt och fick med sig världsmästaren och crossikonen benny andersson.Vi vart ett gäng som jagade dom i hasorna men luckan fram ökade lite varv för varv.Vår grupp minskade stadigt då banan för dagen var tungkörd gräsmatta och man fick verkligen ta i för att ta sig framåt.Ola Torstensson var stark och hade inte fått ge sig i kampen om han inte fått dagen förstörd av en punktering.

Vi var nu tre man kvar bakom täten med mig Adam Steen och Anders Stenberg.Vi turades om med attacker och vart nog rätt chockade alla tre då Johan Noren kom ifatt och satte på en mäktig attack.Jag tog upp jakten men efter en lerig backlöpning så vägrade min sko att klicka i pedalen jag körde därför en längre bit med bara en fotl i pedalen.Johan fick därmed en rejäl lucka var uppriktigt förvånad att varken stenberg eller steen gick förbi i det läget?Fick tillslut i pedalen och satte uppfarten stenberg attackerade efter nått halv varv men vi var nu ute på sista så nu ville ingen ge sig.Stenberg håller ledningen intill sista leriga partiet då jag för för mig att prova att skaka av mig mina kombatanter.Får bra flyt genom kurvorna men adam hänger på och in i sista backen så kastar han sig förbi och med ett par rejäla älgakliv (pojkjävel :) så har han greppet om fjärdeplatsen.Jag slår ett öga bakåt och ser att stenberg är en bit bakom så min placering är i hamn.

Ett återupprättad självförtroende tar jag med mig och dröjer mig kvar på banan och njuter av solen,atmosfären och känslan av att verkligen ha fått ta mig an ännu ett livgivande crossrace.

Tack Söderköping, jag kommer gärna åter.

/ Janne.J

Stort tack till Janne och Stefan för era rapporter från helgen. Bra skrivet - bra kört. Lycka till framöver önskar CX Sweden.